reklama

Ako niekoho zbaliť pomocou marketingových postupov 1

Marketing je veľmi exaktná a užitočná disciplína. Pokiaľ viete, ako na to. Obyčajne sú marketingové postupy používané na predaj výrobku alebo služieb, ale marketing dokáže pomôcť aj v osobnom živote. Túto oblasť nazývam „osobný marekting“ a každý úspešný jedinec by mal využívať jeho väčšiu, či menšiu časť. Napríklad pri hľadaní si partnera.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

KRÁTKODOBÝ VZŤAH

Úplne prvým bodom každej marketingovej stratégie je určenie si cieľa. Na to, aby sme vedeli určiť správny postup v zmysle marketingu je nutné definovať si, čo chceme dosiahnuť. Hľadám životného partnera alebo priateľa/priateľku na jednu noc? Ak sa totiž uspokojíte s krátkodobou známosťou, môžete sa pokojne orientovať na základné marketingové 4P (product, price, place, promotion), ktoré sa využíva v marketingu produktov. Ak chcete dosiahnuť dlhodobý vzťah, ide vám primárne o zachovanie a tu je celý postup veľmi podobný marketingu služieb. Ten je obohatený o ďalšie 3P, čiže výsledne ich máme 7 (product, price, place, promotion, people, physical evidence, process). Keďže prvá časť tohto článku pojednáva o prvej možnosti, budeme sa ďalej venovať len základným štyrom atribútom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Základom celého postupu je analýza týchto štyroch bodov podľa marketingových kritérií a následné vyvodenie stratégie.

Product (produkt)
Predpokladajme, že ste mladý muž, ktorého cieľom je nájsť si možno krátkodobú, ale najmä známosť, predpokladajme opačného pohlavia. To, čo je v marketingu predávané ako produkt ste, pochopiteľne momentálne vy. Preto je nutné začať s analýzou samého seba.

Akú máte pozíciu na trhu, pričom myslíme trh s mladými mužmi, kde zákazníkom sú mladé ženy? Nie je veľmi ťažké určiť, podľa akých kritérii sa potenciálne zákazníčky rozhodujú. Dá sa síce namietať, že každá je iná a každý vzťah je originálny, ale marketing s týmto ráta. Veď každý zákazník je samostatná bytosť, s vlastným rozmýšľaním, hodnotami a životom. Istá objektivizácia je ale nutná a v konečnom dôsledku sa tým živí mnoho priskumných agentúr. Ak s tým ale máte problém, tak skúste použiť pohľad zvonku. Určite vám dajú spätnú väzbu na vašu osobu vaši priatelia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Obecne sa ale v našej spoločnosti dá hovoriť o nasledovných kritériách. Fyzický vzhľad: je dôležitý, pretože funguje v rámci darwinovského prirodzeného výberu a pekný vzhľad symbolizuje zdravie a teda dobrý genetický potenciál. Mohlo by sa zdať, že pri krátkodobej známosti tento fakt nerozhoduje, ale opak je pravdou. Všetci sa rozhodujeme podvedome a verte, že si to bude žiadať od ženy mnoho sebazaprenia, aby sa dala s vami dokopy, pokiaľ ste z kategórie tých „zaujímavých“. Ďalším dôležitým kritériom je spoločenský status. Akú máte pracovnú pozíciu, koľko zarábate, ako vás vníma vaše okolie, to všetko má dôležitý vplyv aj na to, ako vás bude potenciálna zákazníčka vnímať. Chce vedieť, či ste schopní zabezpečiť ju v prípade núdze, či sa nebude za vás hanbiť a podobne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na základe tejto jednoduchej analýzy a sebareflexie zistíte, aký ste vlastne pre mladú ženu produkt. Pokiaľ máte analytického ducha, môžete sa pustiť aj do hlbšieho výskumu, ale dávajte pozor na to, čo nájdete na dne svojej osobnosti. Ak ste zistili, že spĺňate všetky požadované bežné spoločenské kritériá, máte z jednej štvrtiny vyhraté. Ak nie, zamerajte sa na sebazdokonaľovanie v tej oblasti, v ktorej pociťujete vy a vaše potenciálne zákazníčky najväčšie nedostatky.

Dôležitým faktorom, ktorý nesmiete zanedbať je konkurencia. Pokiaľ spĺňate všetky kritériá, ale zhodou okolností sa pohybujete na trhu mladých mužov, ktorí sú na tom rovnako, alebo dokonca lepšie máte dve možnosti: migrovať na iný trh, alebo sa snažiť maximálne zlepšovať, prípadne nájsť odlišujúci prvok, ktorý máte iba vy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Price (cena)
Dajme tomu, že patríte medzi tých šťastnejšícj, ktorí dobre vyzerajú, majú slušné postavenie a záujem nadviazať kontakt s atraktívnou mladou ženou a stále sa vám to nedarí. Otázkou môže byť práve cena, pričom cenou sa tu rozumie všetko to, čo musí do známosti vložiť práve vaša potenciálna zákazníčka. Čas, obetovanie osobných záujmov a možno aj nejaké peniaze.

Ak má totiž vaša potenciálna zákazníčka zaplatiť relatívne vysokú cenu za vás, môže ju to, rovnako ako pri kúpe bežného produktu, odradiť. Dobre preto zvážte, akú cenu požadujete. Ste to totiť vy, kto sa tu snaží niekoho predať a preto sa musíte prispôsobiť trhovým kritériám. Požadovať od ženy hneď na začiatku komfort, ktorý vám dáva v dlhodobom vzťahu nie je možné. Rozmýšľajte marektingovo a ponúknite nejakú uvádzaciu cenu, či zľavu. Povedzte si, že na začiatok nebudete od vašej zákazníčky prakticky nič požadovať a verte, že sa jej zachvíľu nebudete vedieť zbaviť.

Je normálne, že po čase sa cena dvíha a pokiaľ je vaša zákaznáčka s porduktom spokojná, je ochotná postupom času platiť aj vyššiu cenu. Nateraz sa však držte na uzde a príslovia o trpezlivosti, ktorá ruže prináša.

Opäť zvážte konkurenciu. Vašou jednoduchou výhodou môže byť práve cena. Keď si máte vybrať rovnocenný produkt, pričom jeden z nich je drahš a druhý lacnejší, pochopiteľne si vyberiete ten lacnejší. Preto, ak chcete zvíťaziť v ťažkej konkurencii, ponúknite nižšiu cenu. Pozor ale na to, aby ste nešli pod cenu. Vyzerá to totiž nedôveryhodne. Dobrý mercedes vám nikto za pár tisíc nepredá.

Place (distribúcia)
Predpokladajme, že ste považovaný za dobrý produkt, dokonca za dobrú cenu. Prečo sa potom nedarí nadviazať zmylsuplnú známosť, hoc aj na kratší časový úsek?

Dôvod môže byť jednoduchý. Vaše potenciálne zákazníčky sa k vám nemajú ako dostať. Pokiaľ ste celý deň v práci a nemáte na nič čas, je logické, že sa so žiadnou mladou ženou (pokiaľ nemáte záujem o kolegyňu), nestretnete. Rovnako, ak ste ženatý, diskvalifikuje vás to nielen v spločenskej pozícii a teda v oblasti produktu, ale aj v zmysle dostupnosti, pretože existuje predpoklad, že časť svojho života venujete rodine, alebo aspoň manželke.

Tiež ale môže byť problém v tom, že sa pohybujete na trhu, kde nie je dostatok potenciálnych zákazníkov. Hovorí sa tomu nasýtený trh a tam sa budete uplatňovať dosť ťažko, pretože jedinou šancou na úspech je získať zákazníka, ktorý je už zadaný. Jednoducho povedané: musíte niekoho niekomu prebrať, čo je potrebné zvážť vzhľadom na spoločenské (ale aj osobné) konsekvencie.

Promotion (reklama)
Nezanedbateľnou súčasťou marektingového postupu balenia je sebaprezentácia. V tomto bode ide do tuhého a vyžaduje najväčšiu koncentráciu.

Váš fyzický vzhľad je vám daný a v časti „produkt“ bol hodnotený z pozície toho, čo je dané a čo nemožno zmeniť. Vedzte ale, že dnes dokažu vizážisti divy. Otázkou zostáva, či chcete podstupovať túto milosrdnú lož, alebosa spoľahnete na matku prírodu. Odpoveď je v strede. Priveľa pomocných prostreidkov škodí, no nechať všetko na samospád tiež nie je dobré. Dokážte, že sa vyznáte a urobte to tak, aby si to nikto nevšimol. Najlepša reklama je tá, ktorú nikto za reklamu nepovažuje.

Reklama primárne neslúži na klamanie, ale vyzdvihnutie atribútov vášho produktu tak, aby ste ho ukázali v čo najlepšom svetle. Je to normálne a v tejto fáze to robíme všetci. Málokto chce vyzerať pre vyhliadnutým objektom ako úplny chudák a pokiaľ to robí, neúspech je zaručený.

Preto je dôležité nájsť si charakteristické znaky, ktoré vás odlíšia od konkurencie („vyhral som Hviezdoslavov Kubín“) a ktoré veľmi dobre pôsobia na cieľovú skupinu, v tomto prípade ženy (lichôtky urobia za vás polovicu práce). Nejde teda len o fyzickú podstatu celého produktu. Tu nastupuje na javisko intelekt, šarm, šikovnosť, vtip, či vzdelanie. Konrétna stretégia a reklamné posolostvo závisí od vybranej cieľovej skupiny.

Analýza týchto atribútov a syntéza výsledkov vám dá ucelenejší obraz o tom, kde sa nachádzate v rámci trhu, konkurencie a pohľadu vášho potenciálneho zákazníka. Je to prvý krok na to, aby ste mohli niečo ovplyvniť. Následne po tomto kroku nasleduje marketingová stratégia, ktorá pojednáva o konrétnych prvkoch a nástrojoch, ktoré treba použiť na to, aby ste dosiahli svoj cieľ, o čom bude pojednávať nasledujúca časť.

Martin Bajaník

Martin Bajaník

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

S priateľmi mám reklamnú agentúru Brandy a svojim koníčkom sa venujem výhradne v pracovnom čase. Zoznam autorových rubrík:  O médiachO reklameMarketing praktického životaVery fresh ideasIné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu